3 juli 2015

Ett par dagars värmebölja, 25-30 grader. Prova ett special beställt nät, som användes under isen när jag vinterfiska. Längd 30 m höjd 50 cm och en maskstorlek på 22.5 mm. Utsatt kl. 22 igår kväll, upptag kl 8 nu i morse. 10 timmar. Mört 78 st 6,2 kg med en längd på 10-13 cm. Björkna 59 st 1,2 kg runt 10 cm. Abborre 12 st 10-12 cm och 2 st små idar. Nätet utlagt till vänster om Öja båtplats, mellan ön och fastland. Vitfisken har ökat drastiskt på senare år, som jag tror beror på att gäddorna tappade sina lekplatser på ängarna när Tidans utlopp rensades.Vattnet går ut mycke fortare nu, så att rommen hamnar på torra land. Gäddbeståndet har minskat dramatiskt under senare år. Nätet jag använt fångar ju bara en storlek, men mängden är anmärkningsvärd.

Om mig

Inge Johansson Fisketillsyn

Lite historia om fisket i sjön Östen och annat som jag vet och har upplevt vid/på sjön.

Det finns väldigt lite dokumenterat och samlat om fisket i sjön. Storfiskarna talar ju aldrig om vad de får! Detta jag skriver ner blir ett undantag. Jag är född 1950 och uppvuxen vid sjön och har fiskat sedan jag kunde knata med pappa Lennart för att vittja saxar vintertid då var jag väl ca 5-6 år gammal.

Min första fiskerulle fick jag i 7-års åldern det var en grön öppen rulle som hette Rekord eller något liknande. Det blev ett kast och trassel, ett kast och trassel och så höll det på men jag gav inte upp och till slut så kunde jag. Jag fick också en båt med motor av en snäll moster Margit när jag var 11 år och den var jag jätteglad för, innan det hade jag fått "låna" båtar vid sjökanten. Till mamma Gunvors stora förskräckelse gick jag igenom isen flera gånger varje år för jag var alltid ute innan isen bar. Ett år var värre än vanligt då jag gått igenom isen flera gånger och inte vågade gå hem direkt i våta kläder, min lösning blev att försöka torka kläderna på korna i ladugården. Det gick inte så bra?!

På 60-70 talet var det en otrolig gäddlek i Flistadviken när ängarna svämmade över. Ryssjor gick aldrig bra här på östra sidan av sjön eftersom det oftast var västlig vind och då drev is och vass in i viken. Idag får man vara glad om man får se någon lek alls.

På  vårarna under 60-talet körde vi med utter i norra änden av sjön. Jag och Stig Norén tog inte upp linorna innan vi hade 5-6 gäddor på så det blev många gäddor i båten.

Annars har det varit vinterfiske med sax som gällt för min del, detta har jag gjort fram till mitten av 2000-talet. Då gällde det att ha pannlampa på för fisket fick ske efter jobbet. Snöslask, regn och bitande kyla och inte alltid så roligt att ge sig ut. Men ut och fiska var ett måste. Gäddorna sumpade jag alltid för att de skulle hålla sig fräscha tills det var dags för försäljning. Jag har ju fiskat hela livet men inte dokumenterat antal och vikt förrän 1993. Därefter har jag ett snitt på ca 500 kg per år, det sämsta året var 1998 med 83 st gäddor med en totalvikt på 121 kg detta fiskades upp under fyra fiskedagar då det var dålig is resterande vinter. Det bästa året 1999 fiskade jag upp 725 st gäddor med en totalvikt på 1221 kg. Den största gäddan jag fått vägde 12,4 kg och jag har tagit många på mellan 10-12 kg och då oftast på dubbelhugg.

Den största gäddan som jag med säkerhet vet har fångats, är på 16 kg och drogs upp av Märta Apelgren i norra ändan av sjön under vintern på 60-talet.

Jag har oftast använt strömming som bete under många år men de senare åren köpte jag mört av Holger Alexandersson som han fiskade i Ymsen. De sista åren fångade jag mört själv i sjön med specialbeställda nät som var 50 cm höga och som jag drog under isen. Mörtstuga har aldrig gått bra här vad jag än har betat med.

Holger Alexandersson är med all säkerhet den störste fiskaren i sjön med mest uppdragen fisk. Han fiskade på Svenebys vatten med sax vintertid och många ryssjor på våren. Många trevliga stunder hade vi tillsammans där ute. Men jag fick aldrig kläm på hur många ton han fick upp när det var som bäst på 70-80 talet. Han är borta nu sedan några år så nu är det nog bara jag kvar som kan berätta om "rovfisket".

De senaste åren är det bara kastspö som gäller och det kan vara väldigt givande, framförallt på våren. (catch and release)

Misstänker att gäddbeståndet minskar eftersom vattnet inte finns kvar på sjöängarna när gäddynglen skall kläckas så som de gjorde förr. Efter att Tidans utlopp ur sjön rensades 1984-1986 så försvinner vattnet ur sjön fortare så att ängarna är torrlagda innan ynglen är kläckta. Jag har inget belägg för det men det är vad jag tror. Jag kommer försöka att kläcka fram gäddyngel nu till våren 2014 så får vi se hur det lyckas.

Trots att Holger och jag fiskade hårt varje vinter så kunde vi aldrig notera att gäddan minskade i antal. Det som påverkade var isen och vattenflödet från åarna som gjorde vattnet grumligt. Sjön byter ju vatten på ett par dygn vid höga flöden. Risken nu är att vitfisken tar över när inte gäddorna kan reproducera sig som förr. Något som också kommer att påverka sjön och fisket är att sedan gässens ankomst till sjön så har de flesta sävruggarna försvunnit. Det kommer ca 10 000-15 000 st gäss vår och höst som betar ner i stort sett alla sävruggar, det finns bara sävruggar kvar i norra änden av sjön och några spridda ruggar utmed västra sidan. De kommer troligtvis att försvinna. Jag har dokumenterat utvecklingen med kamera från en stor Asp i Haganäs i Öja from 1992-2013. 1992 var sjön nästan igenväxt med sävruggar och 2013 finns i stort sett inget kvar ute i sjön. Fisket som jag har bedrivit vintertid har varit på Öjabyns vatten, mestadels utanför Flistadviken men även norrut nere vid Tidanånsinlopp i sjön.